Syyskausi 2020 paketissa


Syyskausi 2020 jää Plaanin treeniryhmän historiaan tähän mennessä parhaana kautena. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että lähes koko ryhmä onnistui nostamaan kilpailuissa tasoaan itselle tärkeissä lajeissa ja vähän eksoottisemmissakin. Homma oli paremmin hanskassa kuin aikaisemmilla kausilla. Minkälaisilla ajatuksilla tähän kauteen sitten lähdettiin ja kuinka ne matkan varrella toteutuivat?

Kausi lähti liikkeelle ajatuksella puusta ja erityisesti sen juurista. Kuvan puulla on syvät juuret, joiden lomassa sijaitsevat ryhmän kannalta tärkeimmät asiat, kuten arvot, toisten kunnioittaminen ja kaiken perustana oleva kysymys, ”Miksi uin?”. Tärkeistä arvoista esimerkkinä oppiminen, olemmehan Plaanissa kilpauinnin oppilaita. Pyrimme oppimaan kilpauinnista kauden aikana mahdollisimman paljon, mutta olemaan myös herkkänä sille, mitä kilpauinti opettaa meille itsestämme ja muuta elämää varten. Toisten kunnioittaminen on juuristossa Plaanin ryhmän rakenteen vuoksi: Meitä on monen kokoisia ja ikäisiä, eri kohdilla omaa uimarin uraa. Treenaustavoissa löytyy väkisinkin eroja. Emme selviä yhtenäisinä ilman kunnioitusta toisiamme ja tapojamme harrastaa uintia kohtaan. ”Miksi uin?” palaveri tuli käytyä uimareiden kanssa syksyn alussa. Jo tuon kysymyksen pohtiminen saa aikaan liikettä pään sisällä. On tärkeää saada kiinni niistä asioista, jotka antavat virtaa tulla hallille päivästä toiseen.

Puun maanpäällinen osa koostuu tietenkin rungosta ja oksistosta lehtineen. Plaanin puun rungon muodostaa helppo kilpailuvauhti, joka on kaiken harjoittelun ytimessä, tähtäimenä ja tavoitteena. Sitä uidaan lähes joka treenissä ja sitä on haastettu kauden mittaan runsaasti. Tuo sana ”helppo” on nimenomaan tärkeää ymmärtää. Toisaalta se tarkoittaa sitä, että uidaan kisavauhtia, joka on teknisesti kaunista ja tuntuu helpolta. Toisaalta se tarkoittaa sitä, että pyritään tekemään vielä tällä hetkellä liian kovan tuntuisesta vauhdista kauden aikana helpompaa. Ja toisaalta helppouden ytimessä on myös kuormituksen ja paineen alla ehjän ja rennon uinnin aikaan saaminen, ajatukset kisalajien loppusuoralla.

Pelkkä puunrunko tietenkin kuolee pystyyn nopeasti ilman oksistoa. Oksistosta löytyy kaikki ne erilaiset treenimetodit, joilla tuota helppoa kisavauhtia pyritään rakentamaan, sekä tietenkin monipuolisuuden ja mielenkiinnon nimissä paljon kaikkea muuta harjoittelua. Tuo laaja skaala eri harjoitteita ja vauhteja varmistaa puun elinvoimaisuuden pitkälle talveen.

Aloimme kisata suhteellisen varhain, jo syyskuun alussa Lappeenrannan Syysuinneissa. Ajatuksena oli päästä kisa-altaaseen mahdollisimman pian pitkän kilpailutauon jälkeen sekä tutustua IKM-karsintojen halliin. Tuntui kyllä erittäin hyvältä olla jälleen tositoimissa. Harjoittelun hedelmät näkee oikeastaan kunnolla vasta kilpailuissa, on kuin naaman eteen laitettaisiin valtava peili: Tässä mennään tällä hetkellä, huolimatta pätkääkään siitä, miltä treeneissä on näyttänyt. Tavoitteena oli muutenkin kisata mahdollisimman paljon ja tässä onnistuttiin. Osa kerkesi käymään 8-9 kilpailut ennen kuin pahentunut korona-tilanne alkoi taas peruuttaa kilpailuja. Lajeja saatiin uitua laajalla skaalalla, sekä lyhyellä että pitkällä.

Kauden tärkein harjoitusteema otettiin käsittelyyn syyskuun lopulla: Minkälainen on oma tyylisi kisata? Kokeilimme useassa treenissä uida sarjoja kolmen karkean tyylin mukaisesti: 1) Kova aloittaja 2) Kova loppukiri 3) Tekniikka edellä. Jos sarja oli esimerkiksi 3x(8×25@100pace), niin piti sarja uida omalle tai kokeillulle tyylille uskollisesti. Kovaa aloittajat aloittivat hyökäten ja toivoivat jaksavansa loppuun asti, loppukirityypit aloittivat sellaisella vauhdilla, että kykenivät kiristämään loppua kohti syömättä omaa kiriään ja tekniikkatyypit pyrkivät saamaan oman uintinsa virtaamaan oman tekniikan ydinkohtansa kautta, aloittivat he sitten kovaa tai rauhallisemmin. Monella oli jo kokemuksia siitä, kuinka uimalla tulee yleensä parhaat ajat ja osaa autoin pääsemään etsinnässään alkuun. Oma tyyli vahvistuu entisestään, kun saa sen mukaisesti uituja sarjoja alle treeneissä. Tämä vahvistaminen jatkuu keväällä.

Loppukaudesta, kun kilpailuja alettiin taas perumaan, piti muuttaa hieman kurssia. Tarvittiin jotain vaihtelua, joka toisi sähköä kauden loppuun. Teemaksi muodostuikin RISKI. Haimme muutaman kerran viikossa todella rohkeita aloituksia, joko sarjoihin tai yksittäisiin kisavauhtisiin vetoihin ylhäältä. Kauden päättävästä JS-Cupista tuli RISKI-Cup, jossa eniten riskipisteitä kerännyt uimari voittaisi suklaalevyn ja ennen kaikkea Riskipäällikön arvonimen. Riskipisteitä kertyi mahdollisimman rohkeista ja riskipitoisista suorituksista, kuten aggressivisista aloitusfinstoista. Tämän jakson tarkoituksena oli vaihtelun ja sähkön lisäksi opettaa uimareille kovempaa aloitusta kilpailusuorituksiin, tehdä siitä tutumpaa ja vähemmän pelottavaa.

Ennen seuraavaa askelta on ryhmällä vuorossa tärkeä parin viikon loma yhteisestä harjoittelusta. Akut on saatava lataukseen kevättä varten. Ilman virtaa ei herää nälkää nostaa omaa rimaa taas korkeammille kannattimille. Siispä, hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille!